Fortsätt till huvudinnehåll

Min pappa - en superhjälte!


Glas-smycke Av Susanne Folin

Min pappa är en hjälte! En riktig superhjälte faktiskt. Jag ska berätta varför......och det här är en lång historia, i princip hans egna ord, med lite korrigering av mig.
Orkar du inte läsa allt, så scrolla åtminstone ner till näst sista stycket.

Den första januari 1966 kom pappa som nybliven underläkare till Röntgenavdelningen vid Gävle Lasarett för att påbörja ett treårsförordnande.
Under 1969 hade Gävleborgs Läns Landsting, på förfrågan av Socialstyrelsen, erbjudit sig att genomföra en s.k. allmän hälsokontroll.
Projektet kallades X69 och innefattade blodkemi, urinprover, EKG, lungröntgen m.m. Urvalsunderlaget var män och kvinnor över 35 år i Heliga Trefaldighets församling i Gävle, cirka 25 000 personer.
Under våren beslöts också, på förslag av en läkare vid Karolinska Sjukhusets röntgenavdelning, att haka på ett försök med bröstcancerscreening med värmekamera som metod.
Ungefär 10 000 kvinnor skulle undersökas. Metoden kunde emellertid inte klara diagnos utan endast utpeka en grupp misstänkta. Man beslöt då att prova en annan metod, kallad mammografi, utöver vanlig klinisk bröstundersökning.
Så en dag i juni samma år blev pappa tillfrågad av sin chef att ansvara för detta försök.
Vad var då mammografi?!
Han kunde påminna sig ha sett ett par egendomliga ”blurrbilder” vid ett regionmöte i Mora. Där tog kunskapen slut.
Under några år framöver pågick ett intensivt arbete med att få fram en bra, säker metod.
Värmekameran blev en flopp, inte minst genom den enorma överdiagnostiken; nästan 30 % av de undersökta kvinnorna betraktades som misstänkta cancerfall.
I slutet på 1972, när utvärderingen av hela försöket var klar, visade det sig dock att mammografin var klart lovande!
Under de tre år som gått hade han plockat bort en del av nackdelarna och börjat förstå hur körtelvävnaden var uppbyggd och orienterad i bröstet. Baserat på detta kom han fram till att en anatomiskt riktig bild av bröstet var en "snedbild", the oblique view.
Mammografi i screening var dock omöjlig. Det var bökigt att ställa in, det krävdes tre bilder, strålningsdosen var hög; inte bara på grund av apparaten. Tillgängligt bildmedium var industrifilm som gav hög dos i sig.
Raster fanns det inte tid till, undersökningskapaciteten var låg med bara 15 – 20 kvinnor per slitsam dag för pappas ständigt trogna medhjälpare, Marianne Jönis.
Men! Nya, lättarbetade apparater var i faggorna, både från Siemens och Philips. Idén innebar att man skulle kunna använda enbart pappas nya snedbild. Därigenom vann man minst tre gånger så hög kapacitet och dosreduktion till högst en tredjedel.
I ett brev till Landstingets kansli från pappa står det bl a ”Apparaturen kan flyttas till vilket ställe som helst där tillgång till elektricitet finns. Framkallning kan ske centralt i länet.(......)
Kapaciteten höjs mycket avsevärt, och man torde hinna med ca 15 patienter/timme, vilket motsvarar 100 patienter/dag.” Allt visade sig senare stämma.
Intresse väcktes, först på Landstinget, sedan hos Socialstyrelsen, vars rådgivare i dessa frågor var Jerzy Einhorn på Radiumhemmet i Stockholm och medicinalrådet Gunnar Malmström, medicinare på Sabbatsberg . Dessa rekommenderade att pappa skulle få pröva sin screeningidé. På Socialstyrlesen var man mycket positiv, och stödde förslaget, bara någon annan betalade.
Under 1973 blev tankarna mer välbearbetade. Pappa hade kommit fram till att kvinnorna över 35 år i Sandvikens församling dels var lagom många, lite drygt 6 000, och dessutom bodde på lagom långt avstånd (25 km) från framkallningsmaskin och filmgranskning.
I januari 1974 var det mesta planerat och klart. En Philips mammografiapparat leasades och ställdes upp i lämplig lokal på Sandvikens sjukhus. Personal anställdes, men fortfarande gick det inte att få tag på villiga röntgensjuksköterskor. I stället lärde han upp ytterligare en undersköterska och en radioterapiassistent i den faktiskt mycket svåra konsten att ta snedbilden, och det betydligt enklarare hantverket med de övriga två projektionerna. En ung sekreterare, Maylena Ersson, anställdes också.
Datoriserat kallelse- och registrerinsgsystem sköttes av Uppsala Datacentral (UDAC). Detta var på hålkortens och de optiska läsarnas felfyllda tid.
Starten gick den 6:e april 1974. Allt fungerade!
Före midsommar hade de klarat av nästan hälften av inbjudningarna och de 90 % av damerna som kom. I oktober var allt färdigt.
6 845 var inbjudna, varav 6 014 deltog, d.v.s. 88 %! Mellan 35 och 69 år var deltagarfrekvensen mellan 90 och 93 %. De hade hittat sensationellt mycket tidigare okända cancerfall, en del stora, men många små. Av 40 tumörer var 20 icke palpabla, dvs kännbara med handen. En första kort rapport publicerades i Läkartidningen nr 7/75, en fullständig i nr 48/75. Uppseende väcktes, inte minst vid Radiologikongressen i Edinburgh samma år, där pappa blev mycket förvånad över att ingen tycktes känna till snedbilden.
Framgången gjorde att han fick fortsätta utvecklingsarbetet. Nu var det i första hand screening av X69-populationen (allmänna hälsokontrollen) i Gävle för tredje gången, nu med enbart snedbildsmammografi, under våren 1975.
Under den tiden var det tankar om hur man skulle kunna ordna så att hela populationen i länet skulle kunna delta som upptog pappas tid. 
Han tittade på lungröntgenbussar och  Bygghälsans bussar, med de var kolossalt dyra i inköp (nästan en halv miljon) och drift och därför inte alls lämpliga.
Så passerade han en dag en s.k. byggbod eller futt, 10 x 3 meter. En futt beställdes genast från Dalsland (den första av många) för 25 000:- som inreddes för samma summa, med väntrum, personalrum, underökningsrum och ett rum för framkallning och granskning av bilderna. Den sattes i drift i Hälsingland i augusti -75, och allt fungerade återigen. Nu hade han också fått tag på röntgenassistenter!
Boden kunde ställas upp tillfället där det skulle göras undersökningar och på så vis kunde även de som bodde otillgängligt till få möjlighet att undersöka sig.
Ryktet om enbildsmammografin spred sig över Sverige och även utomlands. Mängder av kollegor och sjuksköterskor kom som lärlingar under kortare eller längre tid.
I en studie från 1985, från de två första länen att haka på Gävleborg med mamografiscreening, Östergötland och Kopparbergs län, kunde man visa en minskning av dödlighet med 30%.
Studierna avbröts och sedan började den rörelse som ledde till att samtliga landsting införde mammografiscreening med snedbilden som grund. Ett par av de sista var pappa själv med att starta, Västerbotten (1995) och Gotland (1997).

Min pappa, Bengt Lundgren, jobbade oförtrutet, utan vinstintresse, hela sitt yrkesverksamma liv, för det han trodde på; att mammografi räddar liv. Det går nog inte att säga hur många han räddat livet på med sin enbildsmammografi, men det är nog bra många.
Det är tack var min pappa som vi har allmän mammografi i det här landet. Motarbetad och i vissa fall spottad på av skeptiker, men han gav sig inte. Det här var rätt!

Pappa dog själv i cancer, den 7 april 2003, endast 69 år gammal. Den 11 oktober skulle han ha fyllt 79 år.  Jag, min mamma och mina två systrar satt bredvid honom när han drog sitt sista andetag. Utanför sjukhusfönstret strålade den första, varma vårsolen. Inne i rummet hos pappa var allt tyst och stilla. 
Jag var naiv och dum nog att tro att vi skulle förskonas från den här hemska sjukdomen som skördar liv, just för det pappa åstadkommit och slitigt med hela sitt liv. Så var det inte. Ingen går säker!

Stöd bröstcancerforskningen!


Armband från Missoni, 50 %
av försäljningen går direkt
 till bröstcancerforskningen


Kommentarer

  1. Jag är livrädd för bröstcanser. Det känns som att det är allt fler som får det och man blir nästan lite "jagad" av den.
    Vilken ära du har som haft en far som räddat så många liv. All heder till honom!

    SvaraRadera
  2. Tack Camilla! Ja, han gjorde gott! :o)
    Tack och lov är det ju fler och fler som överlever just för att man kan upptäcka cancern i tid, både genom att själv känna på brösten (eller låta maken göra det ;o) ) och genom att komma till mammografiundersökningen när man blir kallad och har kommit upp i den åldern. Kram på dig, konditorn!

    SvaraRadera
  3. Heja din pappa! Vad tråkigt att han inte finns längre, men vilket eftermäle!

    Och så blev jag så glad av att se min lilla bröstcancergudinna i din blogg. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är en del av mig som för alltid är borta. Men hans verk finns kvar :). Det är bara det att inte så många känner till det, han var ingen "kändissökare" och sen finns det de som försökt att sko sig på hans arbete.
      Jag tyckte lilla Boob-Goddess passade här :o). Fast det var ingen höjdarbild direkt och bakgrunden kunde ha varit lite bättre. Men hon är ju så fin!

      Radera
  4. ÅÅ vilken underbar hjälte!!!Han har vi att tacka för mååånga människoliv i dag!!
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Berit!
      Ha en härlig dag du med!
      Hälsningar
      Gisella

      Radera
    2. Och välkommen till min blogg, Berit! Du är den första att följa mig :o).

      Radera
  5. helena.kvarnberg@telia.com11 oktober 2012 kl. 17:04

    Vad roligt att du tänkte på att skriva om detta på pappas födelsedag! Fint, Gisella, du är duktig du!! Kram Helena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! :o) Det sammanföll så väl med Rosa Bandet-kampanjen som pågår just nu också. Kram

      Radera
  6. Helena Sätterström10 oktober 2014 kl. 09:06

    åhh jag blir rörd till tårar, vilken hjälte din pappa var, mammografin är ju ett helt fantastisk sätt att upptäcka bröstcancer i tid, jag kämpar för att de ska sänka åldern på de rutinmässiga kontroller man blir kallad till när man fyllt 40 år.
    Jag fick beskedet spridd bröstcancer i juni i år. Jag hade två tumörer varav båda var 4,5 cmx1 cm, och den ena var väldigt aggressiv och spred sig fort, fick ta bort 4 lymfkörtlar. Jag hade velat upptäcka detta i tid när vi har denna superhjälpen av" mammografin". Åhh jag sänder en stor varm kram till din pappa där uppe.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helena Sätterström10 oktober 2014 kl. 09:12

      Jag glömde skriva att jag är 38 år och då hade jag inte fått in rutin på att klämma på mig själv men skulle nog ha börjat tidigare:( och framförallt om jag hade börjat gå på mammografin så börjar man nog tänka på att detta är viktigt. Nu råder jag alla mina fina vänner, även de under 40 att börja känna igenom brösten 1 ggr i månaden.

      Radera
    2. Hej Helena! Tack för dina ord. Det är så tragiskt och orättvist när unga människor som du drabbas! Jag hoppas verkligen att din behandling verkar och att du blir bra. Nu för tiden är ju överlevnaden mycket större ändå tack vare bra behandlingsmetoder. Jag håller alla tummar för dig! Kram Gisella

      Radera
  7. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Fel zon, fel blomma, fel info, fel Odla.nu, fel fel fel!

Jag känner mig så lurad och besviken! Så här ska det se! Bild hämtad från nätet. Förra sommaren köpte jag tre stycken stjärnjasmin som skulle klä in min altan, klättra uppför stolparna och bara välla över taket. Så såg det ut på bilden i alla fall. Nu har det visat sig att denna växt som mest klarar zon 1, vilket är längst, längst ner i Skåne. I Uppsala har vi zon 4. Det som gör mig putt är att det inte fanns någon zonangivelse på odla.nu, så jag tänkte inte så mycket på det. Det är ju annars det första jag kollar när jag ska handla växter, i alla fall på nätet där shopen servar hela landet. Så här ser det ut med mina stjärnjasminer. Bilden är visserligen från den 20 april, men jag kan lova att det inte hänt så mycket mer än så med dem. De är nästan lika stora nu, 2½ månad senare efter mycket gödning, vattning och ett skyddat varmt ställe. Så här ser det ut i verkligenheten..... Växterna är inte vinterhärdiga så de står bäst i kruka och tas in under vinter, därf

Nu mår jag mycket bättre!

Kan man må annat än bra när man hör den här melodin? Jag har ju hört den med ett halvt öra på radion, men idag när jag åkte hem från affären skruvade jag upp volymen när jag hörde de första stroferna, som fick mig att spetsa öronen lite extra och herre jävlar, vilken TEXT! Hon kan hon, Kristina Lugn, säga vad man vill.  Galet bra! Man småler genom hela melodi.  Hör själv! Och läs texten här nedan. Ha en trevlig söndag kväll! NU MÅR JAG MYCKET BÄTTRE Lyrics: Kristina Lugn Music: Benny Andersson Nu mår jag mycket bättre, tack och lov att jag finns. Se på mig, jag är rasande bra. Ja, jag mår som en prins. Vad vill du ha till middag? Kanske leverpastej? Jag ska städa åt dig. När du faller för mig mår du så mycket bättre. Säg tack till var dag du får leva, var glad att du är så normal. Ditt blodtryck är lagom och dina sorger dom har dött av samvetskval. Nu kommer jag och tar dig. Du blir glad, må du tro, när jag satsar på lyxprod

Min Floravägg - originalet?

  Det här var nästan lite läskigt! Det kom ett mejl från en arbetskamrat - Har du sett denna? stod det och innehöll en bild med "min vägg"!! Fast det var inte min vägg. Det var någon annans. Jag trodde någon gjort ett fotomontage :). Hick! Så den fanns, tapeten jag letat efter, men inte hittat!    Botanica från Sandberg Botanica  MIN vägg. MIN tapet! Frågan är då: vilken är originalet? Tapeten från Sandberg eller min vägg tapetserad med boksidorna från Den Svenska Floran.........??? Eller kanske den som satt hos Linné själv...... Tilläggas kan ju att det var betydligt roligare att tapetsera med boksidor än med en vanlig tapet i alla fall :o). Och det blev mycket, mycket billigare! Original eller originell?