Fortsätt till huvudinnehåll

Priolista för den överambitiösa julstämningsfixarmamman!

Jag hade många förmåner när jag växte upp, i ett medelklassområde på norr i Gävle.
Jag hade t ex den stora förmånen att ha en mamma som inte jobbade fram till jag började ettan. Därefter jobbade hon deltid och hade tid att fixa hemma, städa, byta gardiner, baka bullar, slå in höstäpplena en och en i tidningspapper, umgås med oss tre barn och allt sånt som jag själv önskade att jag skulle hinna idag som heltidsarbetande. Pappa var den som drog in pengarna till familjen. 

 Vi bodde i en villa, hade en bil (ingen dyr och snoffsig, men dock), hyrde stuga på somrarna (där vi kunde vara hela sommarlovet).
Vi åkte aldrig på utlandssemestrar och nästan aldrig heller på skidsemester, men vi hade en liten, liten segelbåt som vi klämde ner oss i två veckor varje sommar oavsett väder. Man kan inte säga annat än att vi fick en massa närhet de två veckorna! 

Vi hade ett gott liv och min uppväxt var lugn och trygg. Jag kan inte minnas att jag saknade något.

Det vore ju konstigt om jag inte ville att mina barn skulle få samma förmåner som jag hade. 
MEN som heltidsarbetande och, under en 6-årsperiod, ensamstående mamma vore det ännu konstigare om det skulle lyckas.

Hur mycket jag än har velat och försökt så har det nu bland annat resulterat i att december månad -ni vet den månaden när allt ska vara som en julsaga, som The Christmas song, som röda ullvantar och glittriga julkulor och en mamma med fint, nystruket förkläde med lussebullsdegen på jäsning- istället blivit som Just D's hit Nu är det jul igen, som ett kraschat pepparkakshus innan julafton och en kamp mot galenskap och mental kollaps.


 Är det jag som är dum i huvudet och inte fattar? Är det bara jag som tror att det förväntas att man måste pyssla med barnen, baka lussebullar, koka knäck medans ljus och värme sprids från elden i kaminen? Frid och fröjd för alla! Och lite glögg på det!


Jag återkommer till de där jädrans lussebullarna som ingen äter av. Likt förbannat ska de bakas (säger vem?!) bara för att året efter slängas så att årets bullar ska få plats i frysen. 

Förra året i december höll jag fullkomligt på att förlora förståndet tror jag, så i år är jag förberedd. 






LISTAN!
Jag och lilla dottern har gjort en lista tillsammans. 

Och vet ni? Baka lussebullar ströks från listan! Äntligen!!
Det visade sig att det hon tycker är viktigast - för det var det vi utgick från, inte vad jag TROR att hon vill - var att göra det juligt på våran förstukvist.
Som tvåa kom att julpyssla.
Tre - Göra julgodis!
Fyra - Bygga pepparkakshus (av färdig byggsats).
Och, sist, att baka pepparkakor (som vi lika gärna kan köpa kom vi fram till).

Vi enades också om att klä julgranen lite tidigare.

Det måste dessutom finnas plats för att fira en son som fyller 21 år, att göra julgodis eller liknande till klassens julmarknadsförsäljning. Sen ska ju julkonserten i kyrkan inkl julavslutning med kören hinnas med, skinkan kokas och griljeras, grönkålen förvällas och klappar slås in. Klapparna som måste inhandlas också.....

Allt annat tror jag att vi struntar i. 
Vi får se hur det går. Jag siktar högt på att ligga lågt denna jul.




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Fel zon, fel blomma, fel info, fel Odla.nu, fel fel fel!

Jag känner mig så lurad och besviken! Så här ska det se! Bild hämtad från nätet. Förra sommaren köpte jag tre stycken stjärnjasmin som skulle klä in min altan, klättra uppför stolparna och bara välla över taket. Så såg det ut på bilden i alla fall. Nu har det visat sig att denna växt som mest klarar zon 1, vilket är längst, längst ner i Skåne. I Uppsala har vi zon 4. Det som gör mig putt är att det inte fanns någon zonangivelse på odla.nu, så jag tänkte inte så mycket på det. Det är ju annars det första jag kollar när jag ska handla växter, i alla fall på nätet där shopen servar hela landet. Så här ser det ut med mina stjärnjasminer. Bilden är visserligen från den 20 april, men jag kan lova att det inte hänt så mycket mer än så med dem. De är nästan lika stora nu, 2½ månad senare efter mycket gödning, vattning och ett skyddat varmt ställe. Så här ser det ut i verkligenheten..... Växterna är inte vinterhärdiga så de står bäst i kruka och tas in under vinter, därf

Nu mår jag mycket bättre!

Kan man må annat än bra när man hör den här melodin? Jag har ju hört den med ett halvt öra på radion, men idag när jag åkte hem från affären skruvade jag upp volymen när jag hörde de första stroferna, som fick mig att spetsa öronen lite extra och herre jävlar, vilken TEXT! Hon kan hon, Kristina Lugn, säga vad man vill.  Galet bra! Man småler genom hela melodi.  Hör själv! Och läs texten här nedan. Ha en trevlig söndag kväll! NU MÅR JAG MYCKET BÄTTRE Lyrics: Kristina Lugn Music: Benny Andersson Nu mår jag mycket bättre, tack och lov att jag finns. Se på mig, jag är rasande bra. Ja, jag mår som en prins. Vad vill du ha till middag? Kanske leverpastej? Jag ska städa åt dig. När du faller för mig mår du så mycket bättre. Säg tack till var dag du får leva, var glad att du är så normal. Ditt blodtryck är lagom och dina sorger dom har dött av samvetskval. Nu kommer jag och tar dig. Du blir glad, må du tro, när jag satsar på lyxprod

Min Floravägg - originalet?

  Det här var nästan lite läskigt! Det kom ett mejl från en arbetskamrat - Har du sett denna? stod det och innehöll en bild med "min vägg"!! Fast det var inte min vägg. Det var någon annans. Jag trodde någon gjort ett fotomontage :). Hick! Så den fanns, tapeten jag letat efter, men inte hittat!    Botanica från Sandberg Botanica  MIN vägg. MIN tapet! Frågan är då: vilken är originalet? Tapeten från Sandberg eller min vägg tapetserad med boksidorna från Den Svenska Floran.........??? Eller kanske den som satt hos Linné själv...... Tilläggas kan ju att det var betydligt roligare att tapetsera med boksidor än med en vanlig tapet i alla fall :o). Och det blev mycket, mycket billigare! Original eller originell?