Fortsätt till huvudinnehåll

Odlingsdrömmar

Nu börjar det bli dags att förodla!
Det är inget jag gjort förut faktiskt, men jag har ju inte varit husägare så länge heller. Med förra sommaren (eller vad man nu ska kalla det) i smärtsamt minne är det nog ändå en bra idé att satsa på förodling. Då kanske jag har en chans att få någon typ av växtlighet i alla fall.
Det finns ett företag som säljer fröer och plantor på nätet som heter Odla (odla.nu). Kan varmt rekommenderas! De har ofta erbjudanden som är väldigt förmånliga: Du kan sitta i lugn och ro hemma, fundera och titta, innan du bestämmer dig.
Så i väntan på våren är det trevligt att drömma lite och kanske få lite energi!

Till att börja med måste det finnas blommor i min trädgård! Här är några tänkbara kandidater för året. Vissa är ettåriga, andra är fleråriga.


Akleja "Petticoat Pink" (Aquilegia vulgaris).
Är flerårig och ca 60 cm hög. Blommar året efter sådd. Rosenskära 'Sweet Kisses' (Cosmos bipinnatus) är ettårig och bli 90-120 cm hög. Passar fint som snittblomma!

Lupin 'Russell Mixed' (Lupinus polyphyllus).
Är flerårig och blir ca 1 m hög. Blommar året efter sådd. Riddarsporre 'High Society Mixed' (Delphinium x cultorum).
Fantastiskt vacker!
Den är flerårig och blir ungefär 150 cm hög!

Ringblomma 'Neon' och 'Triangle flashback' (Calendula officinalis).
Ringblomman slår an en nerv hos mig. Min mamma odlade alltid ringblomma i rabatterna.
Vi bodde dessutom på Norra Ringvägen! Den är ettårig och blir ungefär 75 cm hög. Perfekt snittblomma!

Judekörs (Physalis alkekengi).
Ser ut som den ätbara frukten Physalis,
men det här är prydnadsvarianten. Om jag inte minns fel kallar man den även för Kinesisk lykta.
Går bra att torka eller använda som snittblomma!

Och när blommorna väl är på plats är det dags att tänka på det ätbara!
Förra sommaren var som sagt en KATASTROF! Ingenting växte. Och då menar jag INGENTING. Det var alldeles för kallt och regnigt. Hagelstormen som kom den 12 juli talar sitt tydliga språk över hur övriga sommaren var. I alla fall här där vi bor.
Det som blev var en liten gurka som inte var större än en cornichon, morötterna blev ungefär lika små, men tanigare, rödbetorna såg jag inte röken av. Några rädisor kunde vi skörda tack och lov, men annars var det bara blaha. Tomaterna blev det knappt blommor på, trots att jag hade dem i ett litet miniväxthus. De står förresten kvar där ute på altanen ännu och skäms!
Skämmas ska hela odlingssäsongen 2012 göra också tycker jag!
Nåväl, det får vara glömt nu och så ska jag se fram emot en ny prunkande och strålande vår, sommar och höst. En säsong där jag knappt hinner skörda allt som såtts bara för att det är så mycket! Aaaaah, vilken dröm.........

Så här kan det kanske komma att bli. Alla sorter här nere är ettåriga förutom Kapkrusbären som är tvåårig.

Aubergine 'Mix'. En smak av medelhavet! Förodlas i feb-mars och skördas juni-oktober, beroende på sort. Njutbart bara att titta på, men jag är en stor aubergineälskare.

Melongurka 'Carosello di Polignano'. En korsning mellan gurka och melon. Äts råa och smakar som en melon. Fördodla feb-april så kan du skörda augusti-september.
Sommarsquash 'Tosca F1'. Toppkvalitet med god motståndskraft mot mjöldagg. Kan förodlas några veckor före utplantering när risken för nattfrost är över.
Passar bra för den svenska sommaren med dess regnskurar. Där har vi den!

Kapkrusbär. Det här den här vi kan köpa i affären som kallas Physalis skulle jag tro..... Väldigt god är den och man kan lika gärna göra sylt på den som äta den rå. Tvåårig. Förodlas feb-mars och skördas juli-oktober. Tomat 'Roma VF'. Plommontomat som nästan inte innehåller några kärnor. Bra att koka tomatsås på. Förodla feb-apil och skörda juli-oktober.

Rädisa 'Amethyst'. Tacksamma rädisan, snabbväxande och enkel. Direktså redan i mars och fortsätt så hela sommaren så har du hela tiden nya rädisor. Rödbeta 'Red Hawk' F1. Direktså i maj-juni så kan du skörda augusti-oktober. En tålig sort som innehåller mycket folat dvs B9. Detta behövs för att kunna producera friska röda blodkroppar och att förebygga anemi bl a.

Samtliga bilder är lånade från Odlas shop, likaså informationen ang blommor och grönsaker!

Kommentarer

  1. Men nu vill man ju bara ut och gräva upp hela tomten. Åhh va mycket fint (och gott) du valt ut. Jag har inte så stora förhoppningar på att hinna med tomten till våren men tänker satsa på att plantera i alla fall ett fruktträd och några bärbuskar. Just nu lutar det åt plommonträd och vinbärsbuskar! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett steg i taget är bra nog! Jag hoppas ju att jag ska spara tid på att förodla liksom :). Jag beställde det mesta här ovan idag faktiskt, så nu ska det bli spännande!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Fel zon, fel blomma, fel info, fel Odla.nu, fel fel fel!

Jag känner mig så lurad och besviken! Så här ska det se! Bild hämtad från nätet. Förra sommaren köpte jag tre stycken stjärnjasmin som skulle klä in min altan, klättra uppför stolparna och bara välla över taket. Så såg det ut på bilden i alla fall. Nu har det visat sig att denna växt som mest klarar zon 1, vilket är längst, längst ner i Skåne. I Uppsala har vi zon 4. Det som gör mig putt är att det inte fanns någon zonangivelse på odla.nu, så jag tänkte inte så mycket på det. Det är ju annars det första jag kollar när jag ska handla växter, i alla fall på nätet där shopen servar hela landet. Så här ser det ut med mina stjärnjasminer. Bilden är visserligen från den 20 april, men jag kan lova att det inte hänt så mycket mer än så med dem. De är nästan lika stora nu, 2½ månad senare efter mycket gödning, vattning och ett skyddat varmt ställe. Så här ser det ut i verkligenheten..... Växterna är inte vinterhärdiga så de står bäst i kruka och tas in under vinter, därf

Nu mår jag mycket bättre!

Kan man må annat än bra när man hör den här melodin? Jag har ju hört den med ett halvt öra på radion, men idag när jag åkte hem från affären skruvade jag upp volymen när jag hörde de första stroferna, som fick mig att spetsa öronen lite extra och herre jävlar, vilken TEXT! Hon kan hon, Kristina Lugn, säga vad man vill.  Galet bra! Man småler genom hela melodi.  Hör själv! Och läs texten här nedan. Ha en trevlig söndag kväll! NU MÅR JAG MYCKET BÄTTRE Lyrics: Kristina Lugn Music: Benny Andersson Nu mår jag mycket bättre, tack och lov att jag finns. Se på mig, jag är rasande bra. Ja, jag mår som en prins. Vad vill du ha till middag? Kanske leverpastej? Jag ska städa åt dig. När du faller för mig mår du så mycket bättre. Säg tack till var dag du får leva, var glad att du är så normal. Ditt blodtryck är lagom och dina sorger dom har dött av samvetskval. Nu kommer jag och tar dig. Du blir glad, må du tro, när jag satsar på lyxprod

Min Floravägg - originalet?

  Det här var nästan lite läskigt! Det kom ett mejl från en arbetskamrat - Har du sett denna? stod det och innehöll en bild med "min vägg"!! Fast det var inte min vägg. Det var någon annans. Jag trodde någon gjort ett fotomontage :). Hick! Så den fanns, tapeten jag letat efter, men inte hittat!    Botanica från Sandberg Botanica  MIN vägg. MIN tapet! Frågan är då: vilken är originalet? Tapeten från Sandberg eller min vägg tapetserad med boksidorna från Den Svenska Floran.........??? Eller kanske den som satt hos Linné själv...... Tilläggas kan ju att det var betydligt roligare att tapetsera med boksidor än med en vanlig tapet i alla fall :o). Och det blev mycket, mycket billigare! Original eller originell?