Fortsätt till huvudinnehåll

Solen och vindarnas ö - Min Ö!

Mitt Öland, som jag minns det.
Hela min barndom präglades av Öland. Min mormor och morfar köpte en tomt i Köpingsvik på Öland på 1950-talet och byggde själva ett hus som sedan kom att vara den viktigaste samlingspunkten i familjens liv. Där växte jag upp med mina systrar och kusiner, flög med drakar, badade på de långgrunda stränderna i Kalmar sund och samlade maneter, åt nybakade bullar med saft intill den murade väggen med öppen spis. Det var på den av röd kalksten belagda terrassen i tre nivåer jag lärde mig knyta mina skor.
Många varma, soliga, fina minnen är förknippade med Öland och Köpingsvik.

Året är 1979. Att flyga drake var överlägset på Öland!
Till höger syns muren runt uteplatsen med skorstensstocken.

Min morfar, skomakare Melker Bergström, hann jag aldrig träffa. Han dog långt innan jag föddes, men min mormor, Maria 'Maja' Bergström, var en fantastisk människa som jag saknar oerhört. Mormor gick bort i Januari 1983 och till följd av detta såldes 'Majas stuga'.
I begynnelsen omgavs hus och tomt av kohagar, åtskilda med kallmurade stenmurar. Med tiden köptes hagarna upp och förvandlades till en camping (Klinta Camping) som bredde ut sig mer och mer.
Den som köpte mormors stuga var således campingägaren. Sorgligare än så kan det faktiskt inte bli!

Min kusin Maria och jag i vattnet  sommaren 1970.

1979, tänk att få vakna med den där underbara tapeten
 i en av de små sovhytterna!














Jag minns hur vi fick stå ut med respektlöst husvagnsfolk som travade rakt över vår tomt, slängde soppåsar över stenmuren in på vår tomt och betedde sig allmänt illa åt. Därav min livslånga aversion mot husvagnar och dess inneboende (och i sommar ska jag själv ut på husvagnssemester!? Fördelen är väl nu att JAG VET hur man INTE ska
bete sig.)
Kusin Maria och jag igen, 1970.
Det vi gläds lite åt trots tragiken är att mormors stuga finns kvar, om än renoverad (slaktad), och kallas "Majas stuga" nu, så hon lever kvar. Tyvärr har de rivit den underbara terrassen av ölandssten och muren runt uteplatsen som även hade en öppen spis. Detta är nu ersatt av en tråkig altan i trä.

Nu till det roliga! Igår bokade jag in mig, mina systrar Charlotta och Helena och lilla mamman på Hotell Borgholm under Kristi Himmelsfärdshelgen. För 10 år sedan var vi också där just under den helgen och hade det fantastiskt mysigt. Vi gjorde även ett besök till Majas stuga. Och snodde lite vit syren från baksidan.....

Vår fantastiska utomhusöppnaspis. 
Moster Maggan grillar korv med oss. 
Det är jag närmast, sedan syster Charlotta, 
kusin Ulrika (tror jag) och bakom står Maria.



Syrenen kommer ursprungligen från min morfars barndomshem i Övra Vannborga norr om Köpingsvik.
Den syrenen (två plantor) står nu i min syrenberså :).

Nu har jag något att längta till! Och jädrar vad mycket kroppkakor vi ska äta!!

Kommentarer

  1. Så fint du har skrivit Gisella om alla upplevelser från Majas stuga. Vi upplevde allt detta under de fina åren där. Hoppas ni alla får en fin Kristi Himmelsfärdshelg!
    Kramar från "moster" Aile

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var en härlig tid! Skönt att bära med sig :). Men jag tror inte vi åker ner och tittar på huset denna gång. Det smärtar för mycket.
      Ha en skön vår! Kram Gisella

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Fel zon, fel blomma, fel info, fel Odla.nu, fel fel fel!

Jag känner mig så lurad och besviken! Så här ska det se! Bild hämtad från nätet. Förra sommaren köpte jag tre stycken stjärnjasmin som skulle klä in min altan, klättra uppför stolparna och bara välla över taket. Så såg det ut på bilden i alla fall. Nu har det visat sig att denna växt som mest klarar zon 1, vilket är längst, längst ner i Skåne. I Uppsala har vi zon 4. Det som gör mig putt är att det inte fanns någon zonangivelse på odla.nu, så jag tänkte inte så mycket på det. Det är ju annars det första jag kollar när jag ska handla växter, i alla fall på nätet där shopen servar hela landet. Så här ser det ut med mina stjärnjasminer. Bilden är visserligen från den 20 april, men jag kan lova att det inte hänt så mycket mer än så med dem. De är nästan lika stora nu, 2½ månad senare efter mycket gödning, vattning och ett skyddat varmt ställe. Så här ser det ut i verkligenheten..... Växterna är inte vinterhärdiga så de står bäst i kruka och tas in under vinter, därf

Nu mår jag mycket bättre!

Kan man må annat än bra när man hör den här melodin? Jag har ju hört den med ett halvt öra på radion, men idag när jag åkte hem från affären skruvade jag upp volymen när jag hörde de första stroferna, som fick mig att spetsa öronen lite extra och herre jävlar, vilken TEXT! Hon kan hon, Kristina Lugn, säga vad man vill.  Galet bra! Man småler genom hela melodi.  Hör själv! Och läs texten här nedan. Ha en trevlig söndag kväll! NU MÅR JAG MYCKET BÄTTRE Lyrics: Kristina Lugn Music: Benny Andersson Nu mår jag mycket bättre, tack och lov att jag finns. Se på mig, jag är rasande bra. Ja, jag mår som en prins. Vad vill du ha till middag? Kanske leverpastej? Jag ska städa åt dig. När du faller för mig mår du så mycket bättre. Säg tack till var dag du får leva, var glad att du är så normal. Ditt blodtryck är lagom och dina sorger dom har dött av samvetskval. Nu kommer jag och tar dig. Du blir glad, må du tro, när jag satsar på lyxprod

Min Floravägg - originalet?

  Det här var nästan lite läskigt! Det kom ett mejl från en arbetskamrat - Har du sett denna? stod det och innehöll en bild med "min vägg"!! Fast det var inte min vägg. Det var någon annans. Jag trodde någon gjort ett fotomontage :). Hick! Så den fanns, tapeten jag letat efter, men inte hittat!    Botanica från Sandberg Botanica  MIN vägg. MIN tapet! Frågan är då: vilken är originalet? Tapeten från Sandberg eller min vägg tapetserad med boksidorna från Den Svenska Floran.........??? Eller kanske den som satt hos Linné själv...... Tilläggas kan ju att det var betydligt roligare att tapetsera med boksidor än med en vanlig tapet i alla fall :o). Och det blev mycket, mycket billigare! Original eller originell?