Fortsätt till huvudinnehåll

Ny dyna till stolen!

Att klura ut nya användningsområden är kul! 
Våra köksstolar fick ny klädsel för inte jättelänge sen, men med en make som ofta går omkring i arbetsbyxor med både målarfärg och sågspån på så blir slitaget väldigt........stort!

 Själva dynan är en vanlig enkel löstagbar skiva med skumgummi ovanpå. 
Enkelt att bara häfta fast tyget, men så ska det ju hålla ett tag också. 
Då dök idén med trasmattan upp. En trasmatta tål att slitas på, det vet ju alla. Så varför inte klä stolsdynan med trasmatta också? 

Här har jag tagit (eller köpt faktiskt...) en matta från IKEA, TÅNUM 90x60 cm för 59:-. Jag får ut två stolar på en matta.
Eftersom mattan är tjock går det inte att trä runt den på baksidan och häfta fast så jag klippte ut formen av stolsdynan från ett gammalt lakan med 7 cm mån runt om.
Därefter nålade jag formen av dynan på mattan och sydde runt om hela innan jag klippte (så att det inte skulle fransa upp sig helt).
Sen sydde jag på mattbiten på lakansbiten så att den hamnade mitt på.
Därefter var det bara att häfta fast lakanet på undersidan, som vanligt!

Nöjd med resultatet! Nu får vi se om det håller som jag tror också!

Kommentarer

  1. vet inte om du kommer kunna se dethär men vart är stolarna ifrån? Jag hade en sån men den slängdes eftersom att den gick sönder. Och jag saknar det väldigt mycket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, jag har (eller hade) sex stycken liknande stolar, två stycken kom från en gammal sommarstuga för längesedan och 4 stycken köpte jag på Blocket. Tror det går att hitta stolar som kanske inte ser exakt likadana ut, men snarlika, om man söker där. Kan eventuellt behöva målas vita om de är i mörkt trä, men det går ju det också :).

      Radera
    2. tack så mycket!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Fel zon, fel blomma, fel info, fel Odla.nu, fel fel fel!

Jag känner mig så lurad och besviken! Så här ska det se! Bild hämtad från nätet. Förra sommaren köpte jag tre stycken stjärnjasmin som skulle klä in min altan, klättra uppför stolparna och bara välla över taket. Så såg det ut på bilden i alla fall. Nu har det visat sig att denna växt som mest klarar zon 1, vilket är längst, längst ner i Skåne. I Uppsala har vi zon 4. Det som gör mig putt är att det inte fanns någon zonangivelse på odla.nu, så jag tänkte inte så mycket på det. Det är ju annars det första jag kollar när jag ska handla växter, i alla fall på nätet där shopen servar hela landet. Så här ser det ut med mina stjärnjasminer. Bilden är visserligen från den 20 april, men jag kan lova att det inte hänt så mycket mer än så med dem. De är nästan lika stora nu, 2½ månad senare efter mycket gödning, vattning och ett skyddat varmt ställe. Så här ser det ut i verkligenheten..... Växterna är inte vinterhärdiga så de står bäst i kruka och tas in under vinter, därf

Nu mår jag mycket bättre!

Kan man må annat än bra när man hör den här melodin? Jag har ju hört den med ett halvt öra på radion, men idag när jag åkte hem från affären skruvade jag upp volymen när jag hörde de första stroferna, som fick mig att spetsa öronen lite extra och herre jävlar, vilken TEXT! Hon kan hon, Kristina Lugn, säga vad man vill.  Galet bra! Man småler genom hela melodi.  Hör själv! Och läs texten här nedan. Ha en trevlig söndag kväll! NU MÅR JAG MYCKET BÄTTRE Lyrics: Kristina Lugn Music: Benny Andersson Nu mår jag mycket bättre, tack och lov att jag finns. Se på mig, jag är rasande bra. Ja, jag mår som en prins. Vad vill du ha till middag? Kanske leverpastej? Jag ska städa åt dig. När du faller för mig mår du så mycket bättre. Säg tack till var dag du får leva, var glad att du är så normal. Ditt blodtryck är lagom och dina sorger dom har dött av samvetskval. Nu kommer jag och tar dig. Du blir glad, må du tro, när jag satsar på lyxprod

Min Floravägg - originalet?

  Det här var nästan lite läskigt! Det kom ett mejl från en arbetskamrat - Har du sett denna? stod det och innehöll en bild med "min vägg"!! Fast det var inte min vägg. Det var någon annans. Jag trodde någon gjort ett fotomontage :). Hick! Så den fanns, tapeten jag letat efter, men inte hittat!    Botanica från Sandberg Botanica  MIN vägg. MIN tapet! Frågan är då: vilken är originalet? Tapeten från Sandberg eller min vägg tapetserad med boksidorna från Den Svenska Floran.........??? Eller kanske den som satt hos Linné själv...... Tilläggas kan ju att det var betydligt roligare att tapetsera med boksidor än med en vanlig tapet i alla fall :o). Och det blev mycket, mycket billigare! Original eller originell?