Fortsätt till huvudinnehåll

I tidens början

Här följer en liten sammanfattning från våren 2009 fram till juni 2010.

Våren 2009 - stubbåkern



Påskträdet


Innan vi ens börjat jobba på tomten satte vi fjädrar i det enda trädet som fanns, den första påsken med en egen tomt. Det stod så strategiskt till att vi kunde behålla det och lägga uppfarten vid sidan om. Varje påsk sätter vi nu fjädrar i det.
Och året runt finns belysning som lyser upp.

 

Dagen då huset kom


Det här är kvällen innan, den 4 augusti 2009. Grunden är på plats och lyftkranen är redo.




Den 5 augusti 2009 kl 07:00. Morgondimman har ännu inte lättat och en fin dag väntar.Första husmodulen på plats!



Här är "altanen".



 




Kontoret/gästrummet kommer svävande. Emmas bumlingsten, i förgrunden, ville vi behålla. Den var en populär klättersten under våren och sommaren och låg där Markus rum är nu (vid stegen).




Nästan klart! När vi åkte hem på eftermiddagen såg det ut så här.





Så här så det ut morgonen efter, dvs 24 timmar efter att huset kom.



Garaget på plats!


Framsidan!


Soligt och fint inne i vinkeln.


Här läggs altanen, 14 augusti 2009.







Solen på väg ner....
Tomt! Kök på väg.

Första blomman på plats!

Den första vintern fick vi skotta......

Det känns nästan som om huset försvann i all snö, vitt som det var då.

Till slut visste vi inte var vi skulle göra av all snö. Drivorna var för höga.

20 mars 2010, fjädrarna åker upp i trädet.

Det blir fint!

Gräset är sått...

Nu är det bara att vänta.
Även vuxna män måste få leka! Jag började lite tappert att gräva för hand, men eftersom vi har byggt hus på en rullstensås så går det inte att ta ett spadtag utan att stöta på en sten, stor eller liten. Det fick bli en grävmaskin istället. Kan varmt rekommenderas. Det kostar ett par tusen för en helg, men man sparar mycket tid och kraft.

Häcken på plats, prakthäggmispel!
Jag tror vi planterade ca 80 meter häck; 40 meter häggmispel och ca 40 meter bondsyrén.

GRÄSMATTA!

I väntan på en syrénberså....

Och här är den, även om syrenen inte är så stor ännu så det är en berså, men den kommer....
En perfekt frukostplats!

Gräset växer.

Mitt vackra andegräs. Det bara fanns där en dag, prasslade rogivande i vinden och silade solljuset. Tyvärr kom det aldrig upp något andegräs sommaren efter. Jag väntar med spänning denna sommar....


Emmas gung- och lekställning.

En altan i sommarsol. Den lilla poolen har räddat somrarna på Upplandsslätten. Tills det kommer en riktig inbyggd pool är den fantastisk!

Kommentarer

  1. Fyyyy vad jag är sur över att det blev som det blev i lördags. Jäklar vad sjuk jag blev :(
    Först idag som jag är ens snudd på människa.

    Vi måste ju dock ses snart igen om ni vill komma och gräva upp buskar. Sen glömde Emma sin tröja.

    Massa kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var riktigt trist. Tycker så synd om dig och Harry! Vi fick lite bråttom iväg, Emma (och maken) är maniskt rädd för allt som heter kräk...:o)
      Får se när jag lyckas smickra Thomas tillräckligt för att han ska vilja ta ett spadtag eller 2 och få upp buskarna...men han brukar ställa upp på mina galna upptåg.
      kram kram

      Radera
  2. Åh vad jag längtar efter en gräsmatta!!!!!!!!

    SvaraRadera
  3. Ja, den är ganska bra att ha. :o)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Fel zon, fel blomma, fel info, fel Odla.nu, fel fel fel!

Jag känner mig så lurad och besviken! Så här ska det se! Bild hämtad från nätet. Förra sommaren köpte jag tre stycken stjärnjasmin som skulle klä in min altan, klättra uppför stolparna och bara välla över taket. Så såg det ut på bilden i alla fall. Nu har det visat sig att denna växt som mest klarar zon 1, vilket är längst, längst ner i Skåne. I Uppsala har vi zon 4. Det som gör mig putt är att det inte fanns någon zonangivelse på odla.nu, så jag tänkte inte så mycket på det. Det är ju annars det första jag kollar när jag ska handla växter, i alla fall på nätet där shopen servar hela landet. Så här ser det ut med mina stjärnjasminer. Bilden är visserligen från den 20 april, men jag kan lova att det inte hänt så mycket mer än så med dem. De är nästan lika stora nu, 2½ månad senare efter mycket gödning, vattning och ett skyddat varmt ställe. Så här ser det ut i verkligenheten..... Växterna är inte vinterhärdiga så de står bäst i kruka och tas in under vinter, därf

Nu mår jag mycket bättre!

Kan man må annat än bra när man hör den här melodin? Jag har ju hört den med ett halvt öra på radion, men idag när jag åkte hem från affären skruvade jag upp volymen när jag hörde de första stroferna, som fick mig att spetsa öronen lite extra och herre jävlar, vilken TEXT! Hon kan hon, Kristina Lugn, säga vad man vill.  Galet bra! Man småler genom hela melodi.  Hör själv! Och läs texten här nedan. Ha en trevlig söndag kväll! NU MÅR JAG MYCKET BÄTTRE Lyrics: Kristina Lugn Music: Benny Andersson Nu mår jag mycket bättre, tack och lov att jag finns. Se på mig, jag är rasande bra. Ja, jag mår som en prins. Vad vill du ha till middag? Kanske leverpastej? Jag ska städa åt dig. När du faller för mig mår du så mycket bättre. Säg tack till var dag du får leva, var glad att du är så normal. Ditt blodtryck är lagom och dina sorger dom har dött av samvetskval. Nu kommer jag och tar dig. Du blir glad, må du tro, när jag satsar på lyxprod

Min Floravägg - originalet?

  Det här var nästan lite läskigt! Det kom ett mejl från en arbetskamrat - Har du sett denna? stod det och innehöll en bild med "min vägg"!! Fast det var inte min vägg. Det var någon annans. Jag trodde någon gjort ett fotomontage :). Hick! Så den fanns, tapeten jag letat efter, men inte hittat!    Botanica från Sandberg Botanica  MIN vägg. MIN tapet! Frågan är då: vilken är originalet? Tapeten från Sandberg eller min vägg tapetserad med boksidorna från Den Svenska Floran.........??? Eller kanske den som satt hos Linné själv...... Tilläggas kan ju att det var betydligt roligare att tapetsera med boksidor än med en vanlig tapet i alla fall :o). Och det blev mycket, mycket billigare! Original eller originell?