Fortsätt till huvudinnehåll

Fint på Formex 2013

Efter ca 5 timmar på Formexmässan var vi fullproppade med intryck, färger, former och stilar.
Ibland blev det faktiskt ganska tjatigt då samma saker återkom i olika montrar.
Mycket pasteller blandat med blekt verkar vara poppis i år. Likaså att återvinna och återanvända.
Kolla den här soffan som stod i Nyblom & Kolléns monter t ex:



Så snyggt, enkelt och smart. Gamla pallar som man målat vita och satt hjul på, några madrasser som man klär med fint tyg, lite kuddar och vips så har man en flyttbar soffa. Måste härma!
Vilken tur att jag har några pallar som ligger och skräpar.

I Martinsens monter fanns det också mycket fint. Bland annat de här små söta fågelholkarna ämnade för lärkor (!). Kanske inget man spikar upp i ett träd utomhus. Eller?
De skulle nog hamna på våran altan i ett lite skyddat läge. Söta är de i alla fall!
Vackra kuddar hade de också. De här gillar jag skarpt. Kan ha något att göra med färgen tror jag.....

Den här montern var en av mina favoriter, så det kan tänkas att de får vara med i mina framtidsplaner.

Vad mer? Jo, Linum! Det är ju extra trevligt att det är ett Uppsala-företag, men de har otroligt fina textilier. En av årets kollektioner heter Aquarelle.

Det är en konstnär som heter Malin Björklund (hon hade också en monter alldeles intill Linum), som gjort dessa vackra textiltryck. Kika in på hennes hemsida här. Hon gör fantastiskt vackra mönster.
Jag kan rekommendera en titt på hennes tapeter. Wow! Blev det först, sen Suck! när jag insåg att såna tapeter kommer jag aldrig att kunna köpa.........suck!
Men tänk att ha ett sånt här kök. Vilken god mat man borde kunna laga omgiven av de här väggarna.


Suck!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Fel zon, fel blomma, fel info, fel Odla.nu, fel fel fel!

Jag känner mig så lurad och besviken! Så här ska det se! Bild hämtad från nätet. Förra sommaren köpte jag tre stycken stjärnjasmin som skulle klä in min altan, klättra uppför stolparna och bara välla över taket. Så såg det ut på bilden i alla fall. Nu har det visat sig att denna växt som mest klarar zon 1, vilket är längst, längst ner i Skåne. I Uppsala har vi zon 4. Det som gör mig putt är att det inte fanns någon zonangivelse på odla.nu, så jag tänkte inte så mycket på det. Det är ju annars det första jag kollar när jag ska handla växter, i alla fall på nätet där shopen servar hela landet. Så här ser det ut med mina stjärnjasminer. Bilden är visserligen från den 20 april, men jag kan lova att det inte hänt så mycket mer än så med dem. De är nästan lika stora nu, 2½ månad senare efter mycket gödning, vattning och ett skyddat varmt ställe. Så här ser det ut i verkligenheten..... Växterna är inte vinterhärdiga så de står bäst i kruka och tas in under vinter, därf

Nu mår jag mycket bättre!

Kan man må annat än bra när man hör den här melodin? Jag har ju hört den med ett halvt öra på radion, men idag när jag åkte hem från affären skruvade jag upp volymen när jag hörde de första stroferna, som fick mig att spetsa öronen lite extra och herre jävlar, vilken TEXT! Hon kan hon, Kristina Lugn, säga vad man vill.  Galet bra! Man småler genom hela melodi.  Hör själv! Och läs texten här nedan. Ha en trevlig söndag kväll! NU MÅR JAG MYCKET BÄTTRE Lyrics: Kristina Lugn Music: Benny Andersson Nu mår jag mycket bättre, tack och lov att jag finns. Se på mig, jag är rasande bra. Ja, jag mår som en prins. Vad vill du ha till middag? Kanske leverpastej? Jag ska städa åt dig. När du faller för mig mår du så mycket bättre. Säg tack till var dag du får leva, var glad att du är så normal. Ditt blodtryck är lagom och dina sorger dom har dött av samvetskval. Nu kommer jag och tar dig. Du blir glad, må du tro, när jag satsar på lyxprod

Min Floravägg - originalet?

  Det här var nästan lite läskigt! Det kom ett mejl från en arbetskamrat - Har du sett denna? stod det och innehöll en bild med "min vägg"!! Fast det var inte min vägg. Det var någon annans. Jag trodde någon gjort ett fotomontage :). Hick! Så den fanns, tapeten jag letat efter, men inte hittat!    Botanica från Sandberg Botanica  MIN vägg. MIN tapet! Frågan är då: vilken är originalet? Tapeten från Sandberg eller min vägg tapetserad med boksidorna från Den Svenska Floran.........??? Eller kanske den som satt hos Linné själv...... Tilläggas kan ju att det var betydligt roligare att tapetsera med boksidor än med en vanlig tapet i alla fall :o). Och det blev mycket, mycket billigare! Original eller originell?