Fortsätt till huvudinnehåll

Tavelpyssel

Regntunga skyar idag, men varmt och skönt! Kanske är det ändå en sån dag man kan stanna inne med gott samvete och pyssla lite. Det här tavlorna gjorde jag i och för sig för flera år sen, men det är roligt att göra egna, lite annorlunda tavlor, till sig själv eller att ge bort! 
Material som behövs: Deep Edge canvas, hobbyfärger, Decoupagelack, Touch Deco relieffärg (allt från Panduro), servetter, urklipp från tidningar, vackra band etc. Låt fantasin flöda!

Namntavlor



De här små söta tavlorna gjorde jag till Emma när hon var liten, men de är fortfarande väldigt uppskattade av henne. Idén fick jag i slutet av mammaledigheten på väg in i arbetslöshet och försökte desperat komma på hur jag skulle försörja mig om jag inte hittade något jobb. Som konstnär kanske? Hmm.....
Hur som helst, tavlorna är som en liten saga, eller en visa i det här fallet. Ur texten har jag sedan förstorat några bokstäver (T ex "Du lilla solsken som tittar in" på den första tavlan, "igenom fönstret på stugan min" på den andra tavlan osv) så att de till slut bildar barnets namn. En bokstav/tavla alltså. Katten Felix har jag klippt ur från ett gammalt brevpapper och limmat fast med decoupagelack från Panduro. Allt annat är målat med antingen en liten pensel eller, för de allra minsta detaljerna, en liten tandpetare. 
Varje gång vi sjunger den här sången på kvällen när Emma ska sova så reser hon sig alltid upp och tittar på tavlorna och frågar "Mamma, har du ritat ALLT utom Katten?".

Familjetavla


Den här tavlan är en familjetavla. Den är gjord av en servett som jag bara lagt över en Deep Edge canvas och målat med decoupagelack. Sen har jag letat fram bilder på alla familjemedlemmar när vi var ungefär 1 år gamla, skrivit ut i svart/vitt på en vanlig skrivare och sedan lagt in i de färdiga rutorna i servetten och lackat över igen. Därefter, som en liten förstärkning, har jag "ramat in" fotografierna med en glittrig relieffärg (Touch  Deco glitter) också från Panduro.

Tematavla



Det här var den första tavlan med Deep Edgeram som jag gjorde. Här har jag klippt ut vackra bilder ur tidningar, använt fina dekorband, servetter, lite noter som jag rivit ut så att de blir tjusigt ojämna. Bestäm ett tema och utgå från det. Temat i den här tavlan är skogens ro.  
Längs med två sidor har jag sedan skrivit (med relieffärg) en liten strof ur en vacker visa som jag tycker om. 

"der er idyllisk stille fred
i skovens ensomhed,
og hjertets længsler tie her,
hvor fred og hvile er."

Den heter I skovens dybe stille ro, en dansk folkvisa som jag sjöng när min syster gifte sig. 

Så sätt fart nu! Skapa! Det är bara fantasin som sätter gränser. Med sån här konst behöver man inte ens vara så värst duktig på att teckna/måla!


Kommentarer

  1. Jag tror stenhårt på dig som konstnär och du har precis gett mig den inspiration jag letat efter ett tag.. Nu jädrar ska det göras tavlor! ♥

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Fel zon, fel blomma, fel info, fel Odla.nu, fel fel fel!

Jag känner mig så lurad och besviken! Så här ska det se! Bild hämtad från nätet. Förra sommaren köpte jag tre stycken stjärnjasmin som skulle klä in min altan, klättra uppför stolparna och bara välla över taket. Så såg det ut på bilden i alla fall. Nu har det visat sig att denna växt som mest klarar zon 1, vilket är längst, längst ner i Skåne. I Uppsala har vi zon 4. Det som gör mig putt är att det inte fanns någon zonangivelse på odla.nu, så jag tänkte inte så mycket på det. Det är ju annars det första jag kollar när jag ska handla växter, i alla fall på nätet där shopen servar hela landet. Så här ser det ut med mina stjärnjasminer. Bilden är visserligen från den 20 april, men jag kan lova att det inte hänt så mycket mer än så med dem. De är nästan lika stora nu, 2½ månad senare efter mycket gödning, vattning och ett skyddat varmt ställe. Så här ser det ut i verkligenheten..... Växterna är inte vinterhärdiga så de står bäst i kruka och tas in under vinter, därf

Nu mår jag mycket bättre!

Kan man må annat än bra när man hör den här melodin? Jag har ju hört den med ett halvt öra på radion, men idag när jag åkte hem från affären skruvade jag upp volymen när jag hörde de första stroferna, som fick mig att spetsa öronen lite extra och herre jävlar, vilken TEXT! Hon kan hon, Kristina Lugn, säga vad man vill.  Galet bra! Man småler genom hela melodi.  Hör själv! Och läs texten här nedan. Ha en trevlig söndag kväll! NU MÅR JAG MYCKET BÄTTRE Lyrics: Kristina Lugn Music: Benny Andersson Nu mår jag mycket bättre, tack och lov att jag finns. Se på mig, jag är rasande bra. Ja, jag mår som en prins. Vad vill du ha till middag? Kanske leverpastej? Jag ska städa åt dig. När du faller för mig mår du så mycket bättre. Säg tack till var dag du får leva, var glad att du är så normal. Ditt blodtryck är lagom och dina sorger dom har dött av samvetskval. Nu kommer jag och tar dig. Du blir glad, må du tro, när jag satsar på lyxprod

Min Floravägg - originalet?

  Det här var nästan lite läskigt! Det kom ett mejl från en arbetskamrat - Har du sett denna? stod det och innehöll en bild med "min vägg"!! Fast det var inte min vägg. Det var någon annans. Jag trodde någon gjort ett fotomontage :). Hick! Så den fanns, tapeten jag letat efter, men inte hittat!    Botanica från Sandberg Botanica  MIN vägg. MIN tapet! Frågan är då: vilken är originalet? Tapeten från Sandberg eller min vägg tapetserad med boksidorna från Den Svenska Floran.........??? Eller kanske den som satt hos Linné själv...... Tilläggas kan ju att det var betydligt roligare att tapetsera med boksidor än med en vanlig tapet i alla fall :o). Och det blev mycket, mycket billigare! Original eller originell?